loading...
نمونه سوال ضمن خدمت و درسی فرهنگیان
آسمان آبی بازدید : 257 پنجشنبه 26 آذر 1394 نظرات (0)
نمونه سوالات دوره ضمن خدمت فرهنگیان (کتاب احیای تفکر اسلامی)

 

1- دو حادثه سبب شده است که اربعین ، اربعین باشد : ؟الف- ورود اولین زائر رسمی به زیارت باعبدالله علیه السلام یعنی‏ روز ورود جابربن عبدالله انصاری از مدینه به کربلا برای زیارت ، و دیگر اینکه بطور کلی زیارت حسین بن علی علیه السلام در این روز مأثور است‏ ب- سنت زیارت کردن اباعبدالله از دور و نزدیک

2 – فلسفه زیارت امام حسین وارد شده است به چه منظور است؟      همه به منظور پیوند با شهیدان است .

3 - اقبال چگونه مردی است ؟              اروپا رفته و اروپا شناخته ،دنیای اروپا او را به‏ عنوان یک تفکر و دانشمند و صاحبنظر می‏شناسد ، او کسی نیست که در گوشه‏ هند منزوی شده .به علم جدید هم بسیار علاقه مند است و جوانان مسلمان را تشویق می‏کند که علوم جدید را بیاموزند. تحصیلات عالیه خودش را در اروپا کرده و اروپا را شناخته است و به ارزش علم جدید فوق العاده واقف و معترف است ، در عین حال اولین چیزی که در گفتار این مرد جلب توجه‏ می‏کند و آن را در اشعار خودش به صورت منظوم بیان کرده است ، این است‏ که آن چیزی که امروز آن را " تمدن اروپائی " می‏گویند ، یعنی اقبال اروپا رفته و اروپا شناخته ، آینده تمدن اروپا را بسیارشوم و خطرناک می‏داند. مشرق زمینی‏ها و مخصوصا مسلمین را پرهیز می‏دهد که تحت تأثیر تمدن اروپا قرار نگیرند . از جمله در کلمات خودش چنین می‏گوید : " آنها که چشمشان از تقلید و بردگی کور شده است نمی‏توانند حقایق بی‏پرده را درک کنند ، این فرهنگ و تمدن نیم مرده اروپائی چگونه می‏تواند کشورهای ایران و عرب را حیات نوین‏ بخشد هنگامی که خود به لب گور رسیده است " .

  

 

4- تاریخ جدید از نظر اقبال؟   " تاریخ جدید ، سرعت عظیمی است که جهان اسلام با آن سرعت از لحاظ روحی در حال حرکت به طرف مغرب زمین است " . می‏گوید : تاریخ جدید این کشورها این است که به سرعت به سوی مغرب‏ زمین حرکت می‏کنند بعد برای اینکه میان علم و تمدن مغرب زمین تفکیک کند می‏گوید : " و در این حرکت هیچ چیز باطل و نادرست نیست ، چه ، فرهنگ‏ اروپائی از جنبه عقلانی آن " یعنی فقط از جنبه علمی و فکری " ، گسترشی‏ از بعضی مراحل فرهنگ اسلامی است " .

 

5 – از نظر اقبال کدام جنبه های اروپا خطر ندارد ؟ ا جنبه فکری و علمی اروپا - چون علم اروپا دنباله و امتداد علوم اسلامی است فرهنگ اروپا به معنی علماروپا دنباله فرهنگ اسلامی است .

 

6 – ترس ما از نظر اقبال از اروپا چیست ؟ " ترس ما تنها از این است که ظاهر خیره کننده فرهنگ اروپائی از حرکت ما جلوگیری کند و از رسیدن به ماهیت واقعی آن فرهنگ عاجز بمانیم‏ .

 

7 – بزرگترین عیب فرهنگ اروپا از نظر اقبال ؟    فقط با نیروی عقل ، کشتی بشریت‏ را از مهلکه نجات بدهد.

 

8 – به نظر اقبال چه چیز اروپا  هرگز به صورت عامل زنده ای در حیات آن در نیامده است ؟    مثالیگری اروپا

 

9 –مثالیگری اروپا ؟     یعنی ایده آلیسم اروپا ، کمال مطلوبهائی که فرهنگ‏ اروپائی به بشر می‏دهد ، مسلکهائی که به وجود می‏آورد ، ایسم هائی که به‏ وجود می‏آورد و خیال می‏کند ملحق شدن به این ایسم ها بشر را می‏تواند نجات‏ بدهد .

 

10 - نتیجه نهائی تمام ایسم های ضد و نقیض که در اروپا پیدا شده از نظر اقبال چیست ؟ بهره کشی از درویشان به سود توانگران

 

11 – از نظر اقبال  من سرگردان  چیست ؟    روح سرگردانی است ) که‏ در میان دموکراسی‏های ناسازگار(در اروپا)با یکدیگر به جستجوی خود می‏پردازد .

 

12 -  از نظر اقبال   اروپای امروز بزرگترین مانع در  چیست ؟          راه‏ پیشرفت اخلاق بشریت است .

 

13- نکته دومی که اقبال  روی آن بسیار اصرار دارد چیست‏؟ نقصی که در فرهنگ و تمدن اروپائی امروز وجود دارد ، در فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی وجود ندارد

 

  14 – چرا اقبال اسلام را برای بشر پیشنهاد می دهد؟ الف - پشتوانه اش ایمان مذهبی است  ب -  چون از وحی سرچشمه‏ گرفته است ، می‏تواند تا اعماق روح بشر نفوذ بدهد.

 

15- چرا اسلام مثلاً حریت ، آزادی ، عدالت یا انسان دوستی ،حقوق بشر را پیشنهاد می‏کند و فرق آن با اروپا در چیست؟                        در روح بشر ضمانت اجرائی دارد.- در ضمانت اجرایی

 

  16 - بشریت امروز به سه چیز نیازمند است نام ببرید.   1 -  تعبیری روحانی از جهان . جهان تفسیری‏ روحانی و معنوی بشود نه تفسیری مادی.  آیه آن « افحسبتم انما خلقناکم عبثا »( سوره مؤمنون ، آیه 115)ه عدالت برپاست ، نیکی و بدی گم نمی‏شود ،  « لا تأخذه سنة و لا نوم »( سوره بقره ، آیه  255)(جهان آگاه و عاقل، جهان سمیع و بصیر است )  2 -   آزادی روحانی فرد .( در مقابل مسیحیت آزادی فردی یعنی برای فرد شخصیت قائل شدن‏ است وگرنه استعدادها بروز نمی‏کند .) 3- مقررات اسلامی =  اصولی اساسی و دارای تأثیر جهانی که تکامل اجتماع بشری را بر مبنای‏ روحانی توجیه کند.  آیا اقبال مثل بسیاری از ما ، در همین حد متوقف می‏شود ، یعنی‏ نواقص و معایب تمدن اروپائی را می‏بیند و بعد اسلام را در صورت اساسی و زنده خودش می‏بیند و بعد می‏گوید : مطلب تمام شد ؟ نه یک مطلب که ، در این‏ قسمت سوم است این ، برای این منظور سوم است ، حتی در اشعار خودش‏ کم و بیش همین منظور سوم را دارد ، البته منظور اول را هم دارد .

 

17 -  اولین چیزی که بشر را سرگردان‏ کرده است و به موجب آن هیچ فکر و عقیده ای به صورت ایمان واقعی در بشر به وجود نمی‏آید ؟ ماتریالیسم است ، مادیگری است ، یعنی  تفسیر جهان به‏ صورت مادی است.

 

18 - اقبال‏ رسالت خودش و رسالت هر مسلمان روشنفکر مؤمنی را در چه می‏داند( در هفت خطابه یا اشعارش )؟منظور او چیست ؟  منظور سوم ، مقررات اسلامی است=  اصولی اساسی و دارای تأثیر جهانی که تکامل اجتماع بشری را بر مبنای‏ روحانی توجیه کند.

 

19 - اقبال در اشعارش از چه چیز مسلمانان انتقاد می کند؟      تقلید کور کورانه ای که مسلمانان از تمدن غربی دارند وروح اسلامی در مسلمین مرده است .

 

20- تعبیر لطیف امیرالمؤمنین علی علیه السلام از آینده اسلام و مسلمین‏ چیست ؟     « و لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا » ( 1 ) . یعنی مردم‏ جامه اسلام را به تن می‏کنند ولی آنچنانکه پوستین را وارونه به تن کنند .

 

21 -  اسلام بی‏خاصیت و بی‏اثر شبیه چیست ؟ مثل یک درخت پژمرده آفت زده ای می‏شود که سر پا هست اما پژمرده و افسرده ، برگ هم اگر دارد برگهای پژمرده با حالت زار و نزار است .

 

22 – این آیه مربوط به چیست ؟  « یا ایهاالذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم »( سوره انفال ، آیه 24  ) ای مردم ! ندای این پیغمبر را بپذیرید ، این پیغمبری که‏ شما را دعوت می‏کند به آن حقیقتی که شما را زنده می‏کند  .   حیات اسلامی ، حیات تفکر اسلامی (طرز تفکر مسلمانان)

 

23 - خاصیت حیات چیست ؟ حیات یعنی چه ؟ حیات یعنی حقیقت مجهول الکنهی که دو خاصیت دارد ، یکی آگاهی و دیگری‏ جنبش .

 

24 - قرآن در این آیه مردم جاهلیت را چه نامیده؟      اینها امواتند -  انک لا تسمع الموتی ( سوره نمل ، آیه 80) ، و ما انت بمسمع من فی القبور »(  سوره فاطر آیه 22 )

 

  25 – تعبیر از منطق ماشین دودی  چیست ؟ قانون کلی زندگی ما ایرانیان است که هر کسی و هر چیزی تا وقتی که ساکن‏ است مورد احترام است تا ساکت است مورد تعظیم و تبجیل است ، اما همینکه به راه افتاد و یک قدم برداشت نه تنها کسی کمکش نمی‏کند ، بلکه‏ سنگ است که بطرف او پرتاب می‏شود و این نشانه یک جامعه مرده است.

 

26 – علائم جامعه زنده ؟                       الف – تحرک      ب- همبستگی میان افراد        

 

27 -تعبیر رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در این سخن در مورد چیست ؟   « مثل المؤمنین فی تواددهم و تراحمهم و تعاطفهم مثل الجسد اذا اشتکی منه عضو تداعی له سایر الجسد بالسهر و الحمی »  مثل مردم با ایمان ، آنهایی که زنده به ایمانند ،........ همبستگی میان افراد       

 

28 – مصداق سخن بالای پیامبر کدام آیه است ؟ مصداق « یا ایها الذین‏ آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم »( سوره انفال آیه24 )

 

29 – کدام نشانه از حیات در این سخن پیامبر است؟ « من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم »هر کسی که بشنود مردی استغاثه می‏کند و مسلمانان را به کمک می‏طلبد و او را اجابت نکند و جواب ندهد ، در منطق من او مسلمان‏ نیست. همبستگی و پیوستگی با برادران مسلمان

 

30- کتاب تفسیرالمیزان از کیست ؟                                 علامه طباطبایی                      

 

31 – دو نکته در اربعین  امام حسین (ع)؟            آمدن جابر به زیارت امام حسین (ع) -  زیارت اربعین

 

32 - جریان ساختگی در روز بیستم ماه صفر بعداز جریان کربلا ؟ در این روز اسراء ، اهل بیت پیغمبر اکرم صلی الله‏ علیه وآله وسلم ، اهل بیت امام حسین علیه السلام از شام به کربلا می‏آیند.

 

33 – علامات جامعه مرده ؟ الف -  دروغ را می‏پذیرد اما راست را هرگز حاضر نیست بپذیرد ! ب- عدم تحرک و پویایی و حرکت ج – کارشکنی و سنگ اندازی در کارها

 

34 - جابربن عبدالله انصاری در وقت وفات رسول اکرم صلی‏ الله علیه وآله وسلم تقریبا چندساله بود ؟      بیست و دو سه ساله

 

35 - جابربن عبدالله انصاری در سنه‏ 61 هجری چند ساله بود ؟        حدوداًهفتاد و چند ساله و در حدود 12 سال از اباعبدالله بزرگتر است در آخر عمر کور شده بود .

 

36 - جابربن عبدالله انصاری در زیارت امام حسین چه کرد ؟    با یک مرد محدث بزرگواری به نام عطیه عوفی آمد و قبل‏ از آنکه به سراغ تربت حسین علیه‏السلام برود ، رفت سراغ فرات ، غسل‏ زیارت کرد و از سعد که گیاهی خوشبو بوده و آن را خشک می‏کردند و بعدمی‏سائیدند و پودر می‏کردند و از آن به عنوان یک عطر و بوی خوش استفاده‏ می‏کردند ، خودش را خوشبو کرد عطیه می‏گوید وقتی که جابر از فرات بیرون‏ آمد گامها را آهسته برمی‏داشت و ذکر می گفت تا به نزدیکی قبر مقدس حسین بن علی علیه السلام رسید وقتی که‏ رسید دوبار یا سه بار فریاد کشید : حبیبی یا حسین ! دوستم ، حسین جان ! بعد گفت حبیب لایجیب حبیبه ؟ دوستی جواب دوستش را چرا نمی‏دهد ؟ من‏ جابر ، دوست تو هستم ، رفیق دیرین توام ، پیر غلام تو هستم ، چرا جواب‏ مرا نمی‏دهی ؟ بعد گفت عزیزم ، حسینم حق داری جواب دوستت را ندهی ، جواب پیر غلامت را ندهی ، من می‏دانم با رگهای گردن تو چه کردند ، من‏ می‏دانم سر مقدس تو از بدن مقدست جداست ، گفت و گفت تا افتاد و بیهوش شد وقتی که به هوش آمد سرش را برگرداند به این طرف و آن طرف و مثل کسی که با چشم باطن می‏بیند گفت : السلام علیکم ایتها الارواح التی‏ حلت بفناء الحسین سلام من بر شما مردانی که روح خودتان را فدای حسین‏ کردید .

 

37 – وقتی جابر گفت : من شهادت‏ می‏دهم که ما هم با شما(امام حسین(ع)) در این کار شریک هستیم در برابر تعجب عطیه  چه گفت ؟ اصلی در اسلام هست که من از پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم شنیدم فرمود هر کسی که واقعا از ته دل دوست‏ داشته باشد ، روحش هم آهنگ باشد ، در این عمل شریک است .

 

38 –جوهر حیاتی یک مکتب  چیست ؟                           طرز تفکری که مردم آن مکتب دارند.

 

39 - ما مسلمانان اگر بخواهیم طرز تفکر خودمان را تصحیح کنیم چه کنیم ؟   باید به سوابق و تاریخ و ریشه های آسیب دیدگی طرز تفکر اسلامی مراجعه کنیم.(از قرن دوم اسلام)

 

40 -از جمله آسیبهای قرون اولیه اسلامی  چیست ؟ خوار شمردن تأثیر عمل در سعادت‏ انسان است(رجوع از طرز تفکر واقع بینانه به خیالبافانه انسان به قرآن،سنت وروایات )

 

41 -  تکیه گاه تعلیم و تربیت اسلامی چیست ؟                    عمل

 

42 – از نظر اسلام  سرنوشت انسان را چه تشکیل می‏دهد ؟         عمل

 

43 -  ناموس خلقت چیست ؟                   قرآن‏

 

44 – تعبیر این آیات در مورد چیست ؟   « و ان لیس لللانسان الا ما سعی »( نجم 39)برای بشر جز آنچه که کوشش کرده است نیست « فمن یعمل مثقال ذرش خیرا یره و من یعمل مثقال ذرش شرا یره»( زلزال ) یعنی سعادت بشر در گرو عمل‏ اوست

 

45 - چرا در صدر اسلام مسلمین آنقدر جنبش و جوشش داشتند؟    از اصول افکارشان همین بود سعادت بشر در گرو عمل‏ اوست.

 

46 - عمل یک مسلمان علاوه برعمل جوارح ،به چه چیزهایی بستگی دارد؟           نیت و ایمان  صحیح

 

47 – ریشه فکر خوار شمردن تأثیر عمل در سعادت‏ انسان را چه کسانی در اسلام ترویج کردند؟     امویها

 

48 - چرا فکر تحقیر عمل پیدا شد ؟ امویها  حکومت ،قدرت و ثروت در اختیارشان بود و با تبلیغات وسیع بوسیله مزدورهائی ازعالم نماها که بگویند اساس ، ایمان است ، و ایمان‏ که درست شد عمل هر چه بود ، بود .

 

49 – مرجئه که بودند؟  علم کلام نشان می‏دهد که فرقه ای در قرن دوم اسلامی پیدا شد که مرجئه می‏گفتند یکی از اصول‏ عقایدشان تحقیر عمل بود و خلفای اموی هم از اینها حمایت می‏کردند .

 

50-ایمان از نظر ائمه (ع) چیست ؟ « الایمان ، معرفة بالجنان و اقرار باللسان و عمل بالارکان ». ایمان با سه چیز محقق می‏شود : اعتقاد قلبی ، اقرار به زبان ، و عمل با اعضا و جوارح

 

51 - اساساً فلسفه شهادت حسین بن علی علیه السلام چه بود؟          اسلام را در مرحله عمل زنده کند . « اشهد انک قد اقمت الصلوش و آتیت الزکاش و امرت بالمعروف و نهیت‏ عن المنکر و جاهدت فی الله حق جهاده »  یعنی تو کشته شدی که اسلام‏ را در عمل زنده کنی .

 

52 – کتابهای ابوالفرج اصفهانی   چیست ؟       آغانی یعنی اغنیه‏ ها - مقاتل الطالبین(مورد تاییداست) 

 

53 – در مباحثه مرد شیعی و مرجئه ای (سعادت انسان در عمل) ، منظورمرد موسسیقیدان که گفت : اعلای شیعی و اسفلی مرجی‏ء از سر تا کمرم‏ شیعه و از کمر به پائین مرجی‏ء هستم " چیست ؟  فکرم شیعی است اما در عمل مرجی‏ء هستم .    

 

54 -  تعبیر علی (ع)  که بهشت را به " بها "  می‏دهند  چیست ؟          " ثمن " ، ثمن اعمال شما

 

55 -  کدام قوم از نظر قرآن تفکر داشتند خدا به کار بد آنها کار ندارد ولی اگر کار خوب بکنم چند برابر جزای خوب می‏دهد؟ چرا؟  یهودیها - بود ، خود را نژاد ممتاز می دانستند.

 

56 – آیه قرآن‏ در مورد تفکر یهود در مورد جهنم رفتن ؟              قالوا لن تمسنا النار الا ایاما معدودش(بقره80 )  فرضا اگر به جهنم برویم ، بعد از چند روزی خلاص می‏شویم ، بهشت مال ماست

 

57– آیات ذیل مربوط به چیست ؟ « لیس بأمانیکم و لا امانی اهل الکتاب من یعمل سوء یجز به »(نساء123) نه مطلب آنطوری است که شما مسلمان ها آرزو کردید ( مخاطبش مسلمانهاست ) و آرزویش را در دلتان پروراندید ، و نه آنطوراست که اهل کتاب خیال کردند و آرزویش را در دلشان پروراندند خدا با هیچکس خویش و قومی ندارد ، « من یعمل سوء یجز به »( نساء123 ) هر کسی کار بد بکند خداوند به او کیفر خواهد داد.  دم امتیاز برای مسلمانی ،مسیحی و یهودی در مدینه (عملشان را درست کنند.)

 

58 - حضرت رضا علیه السلام به برادرشان زیدبن موسی بن جعفر(زیدالنار) چه فرمودند ؟ آیا ما چون اهل بیت پیغمبر هستیم با خدا قوم و خویشی داریم ؟ بعد فرمود : ای زید اگر این جور باشد که تو می‏گوئی ، که ما چون اهل بیت پیغمبر هستیم اگر لغزشی هم بکنیم خدا ما را می‏بخشد ، ما تضمین شده و تأمین شده‏ هستیم ، اگر این مهملاتی که می‏بافی درست باشد ، تو از پدرت موسی بن جعفر افضل هستی برای اینکه تو هم تضمین شده ای ، تو هم می‏روی بهشت ، پدرت‏ موسی بن جعفر هم می‏رود بهشت ، اما پدرت یک عمر در دنیا عمل و کوشش‏ کرد و اجتهاد و عبادت نمود و تو یک عمر به بطالت گذراندی . آنجور که تو می‏گوئی لازمه اش این است که تو و پدرت موسی بن جعفر علیه‏ السلام هر دو در نزد خدا مقرب باشید ، پس تو از پدرت خیلی افضل هستی‏ چون او یک عمر عبادت کرد و تو بی‏عبادت به آنجا می‏رسی که پدرت رسیده‏ است .

 

59 – نام راوی که در محضر امام رضا(ع) چه بود ؟          " وشاء " از روات و اهل کوفه بود.

 

60 – در این آیه چه کسی به خدا خطاب می کند ؟ « رب ان ابنی من اهلی‏ و ان وعدک الحق »( (هود 45)         نوح علیه السلام

 

61 - آیه " انه لیس من اهلک ، انه عمل غیر صالح " خطاب به کیست ؟ این جزو خاندان تو نیست(خطاب به نوح ع )         خدایا این پسرم جزء خاندان من است ، او را ببخش .

 

62 – بعضی در کوفه آیات فوق را چگونه معنی می کردند؟  نوح علیه السلام گفت خدایا این پسر من است ، او را بر من ببخش ، بعد آیه را به گونه ای مسخ کردند که معنایش این می‏شود که خدا گفت : ای نوح‏ ! تو اشتباه می‏کنی ، این پسر تو نیست ، اگر از نسل تو می‏بود ، به خاطر تو او را می‏بخشیدم (اهانت به مقام یک پیغمبر است )

 

63– طبق حدیث حضرت صادق علیه السلام: « اذا عرفت فاعمل ما شئت » ( 1 ) یعنی هر وقت معرفت به امامت درست‏ شد هر اندازه و هر چه می‏خواهی عمل کن    ) منظور چیست ؟ وقتی امام را شناختید و معرفت به امام پیدا کردید ، آنگاه هر چه دلتان می‏خواهد عمل‏ صالح انجام دهید ، برای اینکه امام را شناخته ای و می‏فهمی چه جور عمل‏ صالح انجام دهی (ولایت و مسئله‏ عمل)

 

64 - مسئله بست در اسلام چگونه است ؟              جزء موهومات و مطرود است.

 

65 – دو چیزی که در نهج البلاغه تکرار شده است ؟         " تقوی " و " عمل "

 

66 –پیامبر در قبال این آیه چه کرد ؟                     « و انذر عشیرتک الاقربین »( شعراء214)  ) بنی‏هاشم را جمع کرد و فرمود :  بنی‏هاشم ! بنی‏عبدالمطلب ! نبینم که در روز قیامت مردم دیگر بیایند درمحضر عدل پروردگار با توشه عمل صالح ولی شما بیائید و اتکالتان به من‏ باشد و بگوئید پیغمبر از ما است که این به حالتان فایده نخواهد بخشید)

 

67 - پیغمبر اکرم ( ص) به حضرت فاطمه در مورد عمل چه  می‏گوید؟  « بضعة منی » ، او پاره جگر من است و می‏گوید : « یا فاطمة اعملی بنفسک »، دخترکم خودت برای خودت عمل کن « انی لا اغنی‏ عنک شیئا » من به درد تو نمی‏خورم ، از انتسابت با من کاری ساخته نیست‏ .

 

68 – پیغام امام باقر(ع) برای شیعیان چیست ؟ « ابلغ‏ شیعتنا یا : ابلغوا شیعتنا »: از طرف ما به شیعیان ما ابلاغ‏ کنید که شیعه ما نیست مگر کسی که اهل ورع و پارسائی و تقوی و اهل اجتهاد باشد ( اجتهاد در اینجا یعنی کوشش ) ، اهل کوشش و فعالیت و عمل باشد )

 

69 – نصیحت امام علی به مرد چه بود ؟ « لا تکن ممن یرجوا الاخرش بغیر عمل ، و یرجی التوبة بطول الامل ، یقول فی‏ الدنیا بقول الزاهدین ، و یعمل فیها بعمل الراغبین : " از کسانی مباش که امید به آخرت‏ می‏بندند ولی بدون عمل " ( این ، امید و رجاء کاذب است.)

 

70 – تقسیم بندی قرآن در مورد مردم چیست ؟   « لینذر من کان حیا » (یس 70)  مردم را به دو دسته تقسیم می‏کند : مردم‏ زنده و مردم مرده ( تفکر زنده و تفکر مرده)

 

71 -  تعبیر قرآن از مردگی و زندگی چیست ؟ نورفطرت یا هسته حیات انسانی خاموش باشد (مردگی)   قرآن در زمین روحشان بذر می‏افشاند (زندگی)

 

  72 – آیاتی که قرآن را عامل زندگی می داند؟  « او من کان‏میتا فأحییناه »(انعام122) آیا آن کسی که مرده ای بود ولی ما او را به‏ وسیله قرآن زنده کردیم « و جعلنا له نورا یمشی به فی الناس »( انعام122) وبرای او نوری قرار دادیم که به موجب آن نور در میان مردم راه می‏رود .  آیا چنین‏ کسی « کمن مثله فی الظلمات لیس بخارج منها »( انعام122 ) ؟

 

  73 – منظور این آیه چیست ؟  « یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم »(انفال24)      الف - تقسیم بندی مردم به دسته زندگان و دسته مردگان     

 

ب-  قرآن عامل حیات و پیغمبر را محیی یعنی‏ حیاتبخش و زنده کننده معرفی کرده است .

 

74 - زندگی یعنی چه ؟                           بینائی و توانائی

 

75 - چرا به خداوند کلمه " حی " را اطلاق می‏کنیم؟                  « الله لا اله الاهو الحی القیوم »( بقره255 ) و یا : « هو الحی الذی لا یموت ». چون دانا و توانای مطلق است و آثار حیات بر وجود مقدس او بار می‏شود رأفت است‏ ، رحمت است ، رحیم و رحمن است.

 

76 – آیا زندگی همان شرایط زندگی است ؟               نه ، زندگی ، بینائی به معنی دانائی و توانائی است.

 

77 - اسلام در مسئله عمل  چه کوشش و سعی بلیغی دارد؟       درتعلیمات خود سرنوشت انسان را وابسته به عمل  یاد دهد.

 

  78 -  اعتماد بنفسی که اسلام در انسان بیدار می‏کند چیست ؟         امید انسان را از هر چه غیر عمل خودش‏ است ، از بین می‏برد و به هر چه انسان بخواهد امید ببندد از راه عمل خودش باید امید ببندد.

 

79 -     چگونه می توانید با پیغمبر اسلام و ائمه و...مرتبط باشید ؟                   از راه عمل‏

 

  80 – این حدیث از کیست ؟ لا یستعن احدکم من غیره و لو بقضمة من سواک »، یعنی : هرگز از دیگران درکارها کمک نجوئید ولو برای یک امر کوچکی باشد ، ولو برای اینکه یک‏ مسواک از دیگران بخواهید . پیامبر (ص) در باره عمل

 

 81 -  یکی از اصول تعلیمات اسلامی که تفکراسلامی را زنده می‏کند ؟              عمل و اتکاء به عمل است.

 

  82 -  اخلاقیات و اصول تربیتی اسلامی چگونه تیغ دو دم است ؟                 مسائل اگر خوب و صحیح آموزش داده شود اثر بسیار عالی دارد ، ولی اگر یک ذره از مسیر خودش منحرف شود ، صددرصد اثرش معکوس‏ است .

 

83- توکل چگونه مفهومی دارد ؟ مفهومی زنده کننده و حماسی - قرآن می‏خواهد بشر را وادار به عمل کند و ترسها و بیم ها را از انسان بگیرد.

 

84 - توکل مسخ شده و وارونه  چگونه است ؟ وقتی می‏خواهیم وظیفه را ازخودمان دور کنیم و آن را پشت سر بیندازیم آن وقت به توکل می‏چسبیم .

 

  85 - زهد  منفی چیست ؟                 زاهد به کم قناعت می‏کند .

 

86 – یکی از شرایط زاهد چیست ؟           در زندگی شخصی و فردی خودش طوری باشد که به کم بتواند قناعت کند.

 

87 - هر کس که به کم قناعت کرد او زاهد است ؟        خیر

 

88 - این آیه سخن چه کسی است ؟ و نتیجه گیری آن ؟  « اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم » (یوسف55) حضرت یوسف به عزیز مصر یوسف آن پست و مقام و هرچه را که می‏خواست ، برای هدفهای معنوی و الهی می‏خواست ، و  این دیگر دنیا نیست ، عین آخرت است .

 

89 -مسئله ولایت از قبل جائر از نظر علمای اسلام ؟                       حرام است ، یعنی اگر حکومت‏ ظالمی باشد و کسی بخواهد از ناحیه این حکومت ظالم پست بگیرد عمل حرامی‏ مرتکب شده.

 

90 – در چه صورت مسئله ولایت از قبل جائر مستحب یا واجب است؟              هدفش از گرفتن این پست خدمت باشد ، نجات دادن‏ مظلومان باشد ، نه تنها گناه نیست ، به فتوای بعضی از علماء ، مستحب ، و به فتوای بعضی دیگر واجب است .

 

91 - زهد ،چگونه  قدرتی است ؟                قدرت  روحی است نه ضعف اقتصادی

 

92 - اسلام طرفدار کدام  دو قدرت است؟          قدرت روحی و قدرت اقتصادی

 

‏ 93 – اسلام طرفدار قدرت روحی است یعنی چه ؟                   از ناحیه اخلاقی شما باید این قدر قوی و نیرومند باشید که به دنیا و مافیهایش اعتنا نداشته باشید ، بنده و اسیر دنیا نباشید .

 

  94 – در بیان  امیرالمؤمنین : « الزهد کله بین کلمتین من القرآن » زهد یعنی چه ؟ زهد را از جنبه قوت روحی تفسیر می‏کند ، می‏فرماید : خدا در قرآن بیان کرده « لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما آتیکم (حدید23 ) وقتی از ناحیه روحی به این مقام رسیدید که اگر تمام دنیا بشما رو بیاورد شادی زده و اسیر نمی‏شوید و اگر تمام دنیا را از شما بگیرند روحتان‏ شکست نمی‏خورد (در زهد واقعی)

 

  95 -  اسلام طرفدار دو قوت است ، آن دو قوت چگونه باید باشند ؟  این دو قوت مربوط به مسئله زهد و دنیاست  الف -  از ناحیه روحی اینقدر ما باید قوی و نیرومند باشیم که مال و ثروت دنیا نتواند ما را بنده خودش قرار بدهد ،           ب -  از نظر اقتصادی جمع آوری مال و ثروت را از طریق مشروع‏ و استفاده از این قدرت مادی و اقتصادی. 96  - این سخن علی (ع) چه نوع زهدی است ؟   « او ابیت مبطانا و حولی بطون قرثی ، و اکباد حری ، او اکون کما قال القائل : » آیا من با شکم سیر بخوابم ؟ در حالی که از اطراف من شکم گرسنه هست ؟ آیا من با شکم سیر بخوابم ؟ زهد از نوع همدردی

 

97 – حضرت علی (ع) به چه کسی در نامه خود نوشتند:  " نمی‏توانم با شکم سیر بخوابم"      عثمان بن حنیف انصاری که از جانب آن بزرگوار حاکم بصره بود نوشته است .

 

  98 -  این حدیث از کیست و مضمون آن چیست ؟            حضرت علی (ع) -      نه تنها همسایه دیوار به دیوار را می‏گفت ، بلکه می‏گفت : « و لعل بالحجاز او الیمامة من لا طمع له فی القرص » ( 1 ) . شاید در حجاز گرسنه‏ ای باشد که این قرص نان گیرش نیاید ، شاید در یمامه زهد از نوع همدردی

 

 99 – طبق آیه قرآن سفارش خدا به رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم  درباره ایثار و گذشت و زهد و انسانیت  چیست ؟ " میانه روی را از دست نده " . « و لا تجعل یدک مغلولة الی‏ عنقک و لا تبسطها کل البسط فتقعد ملوما محسورا  »(اسرا29)

 

  100 -  معنی لغوی کلمه زهد چیست ؟           " بی میلی " ، " بی رغبتی "

 

 101 - اگرعرب کلمه زهد را در مورد بالخصوصی بکار ببرد معنی آن  چیست ؟ فلان‏ شخص به فلان شی‏ء رغبتی ندارد زهد فیه .

 

  102 - آیا زهد یعنی بی‏رغبتی طبیعی ؟        خیر

 

103 -  منظور از زاهد کیست ؟                       کسی که به حسب طبیعت و غریزه ، به لذت مادی‏ رغبت دارد ولی از چیزی که به آن میل و رغبت دارد بخاطر هدفی صرف نظر می‏کند .

 

  104 -  زهد به حسب عرف  یعنی چه ؟               بی‏اعتنائی به امور مورد رغبت طبیعی

 

  105 – تفکرات غلط در باره فلسفه زهد ؟  کار دین از کارهائی از قبیل تجارت و زراعت و صنعت جداست و هرکدام از آن به دنیائی جداگانه تعلق دارد کار دین عبادت است و کار دنیا کسب و تجارت و زراعت و صنعت و مدیریت . روآوردن از کار دنیا به کار آخرت

 

 106 -  یک برداشت غلط از زهد ( زهد ی  که  در اسلام وجود ندارد) نام ببرید. اولاً اعتقادبه اینکه کار دنیا و کار آخرت از یکدیگر جداست‏ . بعضی کارها مربوط به دنیاست مانند کسب و تجارت و زراعت و صنعت و دنبال روزی و تحصیل مال رفتن دوماً انجام کارهایی که به زندگی دنیا بستگی ندارد و مربوط نیست ، یعنی تأثیر مثبت و مفیدی در زندگی دنیا ندارد اگر تأثیر مضر نداشته باشد ، اسم آنها عبادت است ، عبادت یعنی مثلا دعا خواندن ، روزه گرفتن ، ریاضت کشیدن در نتیجه زهد یعنی رها کردن زندگیدنیا برای اینکه انسان برای کارهای آخرت فراغت پیدا کند .

 

107 – در تعریف بالا ، زهد از کدام ادیان است ؟     مفهوم مسیحی=  ترک الدنیا للتخلی للعبادش ، یعنی‏ کار دنیا را رها کرد برای اینکه برای عبادت فراغت پیدا کند.(رهبانیت)

 

108 – کدام کتاب زهد مسیحی را تعریف کرده ؟         کتاب المنجد در لغت عربی و به سبک دیکسیونرهای فرنگی است‏.

 

109 -  المنجد از کیست ؟       کتاب لغت است به زبان عربی که به وسیله یکی از پدران‏ روحانی مسیحی لبنان که از آباء یسوعی و عرب است ، نوشته شده است .

 

110 – رهبانیت از نظر پیامبر (ص) ؟     « لا رهبانیة فی الاسلام »  رهبانیت و سیاحت امت من جهاد است

 

111 – یک نمونه کلمه زهد در قرآن ؟          « و کانوا فیه من الزاهدین »( یوسف20  )

 

112 - برداشت غلط دیگر از زهد چیست ؟ همه کارهای دنیا را چون وظیفه است باید انجام بدهیم ، ولی حساب لذت دنیا از حساب لذت آخرت جداست‏ ، ما یا باید در دنیا لذت ببریم و از لذت آخرت محروم باشیم یا لذت‏ آخرت را به دست آوریم و خودمان را از لذت دنیا محروم کنیم. (کار دنیا وظیفه است ولی کوشش می‏کنیم در این دنیا لذت نبریم برای اینکه هر چه در این دنیا لذت ببریم از لذت آخرت‏ ما کاسته می‏شود . )

 

113 -  آیا سخن ابوعلی سینا در نمط نهم " اشارات " می‏گوید : المعرض عن متاع الدنیا و طیباتها یسمی باسم‏ الزاهد یعنی به کسی که از لذت دنیا اعراض می‏کند برای اینکه به لذت‏ آخرت برسد ، اصطلاحا زاهد می‏گویند درست است ؟                         خیر

 

114 - آیا اصل معاوضه لذتها صحیح است ؟ آیا اسلام برای لذتها دو قلمرو قائل است ؟            خیر

 

115 -  علی علیه السلام در نهج البلاغه در مورد متقین در استفاده نعمت دنیا و آخرت چه فرمودند؟  « ان المتقین ذهبوا بعاجل‏ الدنیا و آجل الاخرش ، سکنوا الدنیا بأفضل ماسکنت ، و اکلوها بأفضل ما اکلت » متقین و پرهیزکارانی در دنیا هستند که هم نعمت دنیا را برده‏اند و هم نعمت آخرت را در دنیا در بهترین مسکنها نشسته‏اند و بهترین‏ غذاها را خورده‏اند و در عین حال به نعمت عقبی هم رسیده‏اند .

 

116 - قرآن   در مورد لذت حرام چه می‏گوید ؟           « یحل لهم‏ الطیبات و یحرم علیهم الخبائث »(اعراف157) خوشی‏ای که برای بدن ، برای روح و جامعه ، عواقب ناگوار ندارد حلال است و هر چه که پلید می‏باشد ، حرام‏ است « قل من حرم زینة الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق (اعراف32) ) . بگو چه کسی حرام کرده است زیورهای خدا را که برای بشر آورده است ؟ چه کسی رزقهای پاکیزه را حرام کرده است ؟ « کلوا من طیبات ما رزقناکم »( طه81) از روزیهای پاک و پاکیزه ای که ما داده ایم بخورید.

 

117 - مفهوم واقعی زهد  ومواردی که برای هدفها و منظورهائی توصیه شده است که انسان زهدبورزد ؟     توصیه شده که انسان لذت پرست نباشد ، خودش را در لذتهای دنیا غرق نکند، حتی اگر خودش را در لذتهای حلال هم غرق بکند ، کار حرامی نکرده است ، ولی اگر نکند یک کار اخلاقی بزرگ انجام داده است .

 

118 – اسلام با چه کاری ولو از راه حلال موافق نیست ؟             لذت پرستی

 

119 - ، لذتی را که انسان برای خودش حلال و جایز است به دیگری می‏دهد ، نامش چیست ؟ ایثار می‏کند ، جود و بخشش می‏کند .

 

  120 -  زهد عالی و صحیح چیست ؟   برای اینکه بتواند دیگران را در آسایش وارد کند لذت نمی‏برد برای اینکه به دیگران لذت برساند این ، ایثار است ، و آن زهدی است که علی بن ابیطالب دارد . نمی‏خورد ولی دور نمی‏ریزد زحمت‏ می‏کشد ، به دست می‏آورد ، ولی نمی‏خورد برای اینکه بخوراند ، نمی‏پوشد برای‏ اینکه دیگران را بپوشاند : « و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا ، انما تطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا » (اسلام این گونه اعراض را که هدف انسانی دارد ، هدف معقول دارد می‏پذیرد)

 

121 - قرآن درباره عده ای از اصحاب پیغمبر ، انصار و مؤمنینی که در مدینه بودند در باره ایثارشان چه می‏فرماید؟  « و یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه »( حشر 9 ) . ولو اینکه خودشان در سختی به سر می‏برند ، در مشقت به سر می‏برند ، ولی برادران مسلمان خودشان‏ را بر خودشان مقدم می‏دارند.

 

   122 -  فلسفه و اهداف زهد اسلامی ؟     (مهم )            ایثار – همدردی - بخاطر آزادی و آزادگی

 

123 – چرا بعضی از متفکرین خودکشی را وضع می کنند؟    می‏گویند چون‏ زندگی شر است و انسان هم شر است یک کار خیر بیشتر در جهان نیست و آن‏ پایان دادن به شر زندگی است .

 

  124 -  حضرت علی علیه السلام  وظیفه پیشوایان‏ امت را چه می‏داند؟    با دیگران حداقل همدردی و کمک روحی کنند.

 

  125 -  حدیث حضرت علی ( ع ) در فلسفه زهد  چیست ؟ « ان الله جعلنی اماما لخلقه ، ففرض‏ علی التقدیر فی نفسی مطعمی و مشربی و ملبسی کضعفاء الناس ، کی یقتدی‏ الفقیر بفقری و لا یطغی الغنی غناه » . خدا مرا پیشوا قرار داده‏ است و من وظیفه خاصی دارم که در خوراک و پوشاک و در زندگیم مانند ضعیف ترین افراد امت باشم ، تا فقیر به این وسیله تسکین خاطری پیدا کند و غنی هم که مرا می‏بیند که در رأس اجتماع هستم غنایش او را طاغی و یاغی‏ نکند . 

 

126 - علی علیه السلام در جواب عاص بن زیاد که گفت لباس من که از لباس شما درشت نیست ....چه فرمودند؟ « ان الله تعالی فرض علی ائمة الحق ان یقدروا انفسهم بضعفة الناس کیلا یتبیغ بالفقیر فقره » ( 5 ) وظیفه پیشوایان و امامان و زمامداران امت‏ وظیفه دیگری است خداوند بر زمامداران حق واجب کرده است که زندگی‏ خودشان را در سطح پائین ترین افراد قرار بدهند ، چون چشم توده مردم به‏ آنهاست ، برای اینکه با آنها همدردی کرده باشند ، برای اینکه تسکینی‏ برای آنها به وجود آورند و یک کمک روحی به آنها کرده باشند.

 

  127 - قرآن کریم در سوره مبارکه ( هل اتی )با زبان بسیار رسایی  چه کسی ستایش کرده است .  ؟ و چرا؟  علی علیه السلام و خاندان پاکش‏ -   غذای خودشان را یک شب به یک فقیر ، یک شب به یک یتیم و شب دیگر به‏ یک اسیر ایثار کردند ، آنچنان عظمت و اهمیت داشت که سوره ای در این باره نازل شد : « و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا ، انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزآء و لا شکورا »( دهر ) .

 

  128 – آیه ذیل مربوط به چیست ؟ « و یؤثرون علی انفسهم و لو کان‏ بهم خصاصة »(حشر 9) از خود می‏کند و به دیگری می‏دهد و رضای خدا را در تراحم و تعاطف و خدمت به خلق تشخیص می‏دهد .

 

  129 - زهد به خاطر آزادی و آزادگی  یعنی چه ؟               آزادی از بعضی قیود و عادات و دلبستگی ها

 

  130 – نتیجه عادت و دلبستگی چیست ؟         عادت ، دلبستگی می‏آورد و دلبستگی ، اسارت

 

131 - فلسفه سبکبالی و سادگی در زندگی رهبران چیست ؟ زندگی پرتجمل با رهبری که لازمه آن سبکباری و سبکبالی و جنبش زیاد و آزادی و آزادگی است ، نمی‏سازد .

 

132 - در شرح حال رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم  « کان‏ رسول الله خفیف المؤونة  »(خفیف الموونه ) یعنی چه ؟    اولین چیزی که در سیره پیغمبر اکرم‏ صلی‏الله علیه وآله وسلم به چشم می‏خورد این است که مردی بود سبک خرج لباس و خوراکش و همچنین در نشست‏ و برخاست و مسافرت بسیار ساده بود .

 

133 - فلسفه زهد گاندی چه بود ؟ به ملت هند دستور می‏دهد که اگر می‏خواهید از چنگال استعمار رهائی پیدا کنید باید زاهد باشید ، یعنی یک زندگی ساده پیشه کن تا بتوانی آزاد شوی بعد که آزاد شدی‏ ، اگر می‏خواهی زندگیت را پر تجمل بکنی ، بکن .

 

134 - زهد و مقتضیات زمان یعنی چه ؟ در یک زمان برای انسان وظیفه است که زاهدانه زندگی کند و در یک زمان‏ دیگر نه ، مثال :زندگی پیغمبر اکرم (ص ) وحضرت امیر علیه السلام با زندگی ائمه بعدمثلا امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام اندکی تفاوت دارد.

منبع:وبلاگ جمال9191
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 90
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 2
  • بازدید سال : 9,052
  • بازدید کلی : 151,289